הפרעות קשב והיפראקטיביות אצל ילדים על פי הרפואה הסינית


הפרעות קשב והיפראקטיביות אצל ילדים על פי הרפואה הסינית

בשנים האחרונות, אנו עדים לעליה מתמדת במספר הילדים המאובחנים כסובלים מבעיות של הפרעות קשב והיפראקטיביות. יותר ויותר ילדים מחויבים לקחת ריטלין, אם ברצונם להמשיך את לימודיהם בבתי הספר והגנים, את המעגל הזה אפשר  ניתן וכדאי לשבור!

ניתן לחלק את ההפרעות הקשר והיפראקיביות לשני סוגים:
·       ADD – הפרעה שעיקרה בבעיות הקשבה. כלומר, הילד יסבול מטווח קשב קצר שיבוא לידי ביטוי בהישגים נמוכים יחסית לפוטנציאל שלו.
·       ADHD- הפרעה זו כוללת מרכיבים של הפרעות קשב ובנוסף הפרעות התנהגותיות הבאות לידי ביטוי באימפולסיביות, חוסר מנוחה, פעילות יתר, התרגשות, פזיזות, פגיעה בילדים אחרים, דרישה לסיפור מיידי, שינויים במצב הרוח, תסכול, התפרצויות זעם, בכי ועוד.

חשוב לציין, שלילדים רבים יש הורים אשר בילדותם סבלו בעצמם מהפרעות דומות. דבר זה, מצביע על כך שאחד מהגורמים הינו תורשה.


הגורמים להפרעת קשב (ADD) על פי הרפואה הסינית:
1.     עודף ליחה: הליחה מציפה את המרידיאנים והאיברים וגורמת להאטת החשיבה, לקואורדינציה לקויה, לתחושה של כבדות בראש ולחולמנות. זוהי הגורם השכיח ביותר להפרעות קשב ובמיוחד בקרב ילדים שמנמנים ובעלי מזג נוח עם נטייה ליציאות דביקות או מחלות ריאה, נזלת, אלרגיות ושיעול. מקרים שכאלו אשר לא יטופלו, יגרמו להתגברות הליחה  שתבוא לידי ביטוי בהיפראקטיביות.
2.     חסר דם: במקרים בהם ישנו חסר דם, הילדים יראו חיוורים, יעלבו בקלות, חרדתיים, בעלי נטייה לפחד ולבהלה. לילדים אלו תהיה נטייה לעצירות ויובש בעור. במקרים שכאלו אשר לא יטופלו, עם הזמן ילדים אלו יסבלו מהתפרצויות בלתי צפויות.
3.     קור וחוסר צ'י (אנרגיה): ילדים אלו חולים לעיתים קרובות, סובלים מקור ומערכת העיכול שלהם חלשה.


הגורם העיקרי להיפראקטיביות על פי הרפואה הסינית הינו חום ולחות פנימיים- תופעה זו נובעת בגלל הצפת הגוף בטוקסינים (רעלנים), כגון:צבעי מאכל ובעיקר טרטזין, חומר משמר, אוכל מטוגן ומתועש(שניצל, פלאפל, המבורגר, פיצות) מיצים ממותקים, שוקולד, חטיפים , מעדני חלב וכדומה. מזונות אלו מייצרים חום ולחות בגוף. החום הזה גורם להיפראקטיביות של האיברים הפנימיים בגוף אשר משפיע גם על החוץ וגורם לגוף להיות בעודף   (מוחצן החוצה).


הממתקים למינהם נותנים לילד סיפוק מיידי אך לטווח קצר מאוד בלבד. שכן, מצב שכזה מביא לאי שקט וחוסר מנוחה.

ילדים אלו סובלים מחום, נראים אדומים ומזיעים יותר יחסית לילדים אחרים בסביבתם, נוטים לעצירות, פריחות ובעיות עור ובהתקפים זעם תכופים.



הטיפול המומלץ:
1.     שינוי תזונתי- לפני תחילת הטיפול המפורט בהמשך, חובה לשנות את התזונה של הילד. יש להוריד למינימום את כמות הממתקים, להעדיף שתית מים על פני מיצים ממותקים, להרבות באכילת אוכל מבושל, כגון: אורז, שעועית, קטניות ודגנים אחרים, קוואקר, סויה, דגים, חזה הודו וכדומה.
יש להימנע מצריכת מוצרי חלב שמייצרים ליחה שמערפלת את החושים וגורמת להפרעות קשב. החלופה הטובה היא אכילת טחינה, אבוקדו, ביצים, חלב סויה.
יש לציין, כי חשוב להתאים לילד תזונה שמתאימה לו לפי הסימפטומים שהילד (והוריו) מציגים.
2.     דיקור סיני- לאיזון והרגעת הגוף. הדיקור מתבצע באמצעות מחטים עדינות שעוביין כשערה וללא כאב.
3.     טווינה- עיסוי סיני אשר מטרתו להרגיע את הילד.
4.     צמחים סיניים ותוספי תזונה- מומלץ לתת לילד תוספי תזונה כגון: אומגה 3 לילדים שמסייע להגברת הריכוז אצל הילד. במידת הצורך, יינתנו פורמולות צמחים סיניים שיתמכו בטיפול הכללי.
5.     מומלץ להפחית למינימום את הצפייה במשחקי מחשב, מקומות הומי אדם וקניונים אשר מגבירים את המתח אצל הילד. חלופה מומלצת לבילוי היא טיול בפארקים,יערות ונחלים, משחקים בגן ציבורי וכדומה.


הטיפול מלווה בשיתוף פעולה עם הצוות המקצועי של בית הספר. חשוב מאוד ליידע את המורים והיועצים המקצועיים בבית הספר בטיפול ולקבל מהם פידבקים לגבי הצלחת הטיפול.



                                                              בברכה

                                                                  אסף כהן
                                                           מומחה ברפואה סינית
                                                 עובד עם קופת חולים לאומית ומכבי טבעי
                                                            בוגר מכללת רידמן
                                                           נייד:050-6781744
                                                  מייל: asafsin15@gmail.com