סטרס - מתח נפשי

בס"ד
סטרס- מתח נפשי
רבים מאיתנו סובלים מתחלואים ומחלות שונות, כגון: עצירות, כאבי ראש, נדודי שינה, יתר לחץ דם, כאבי עורף ושכמות, כאבי שרירים, סכרת, בעיות לב, צפצופים באוזניים, בעיות פוריות, כאבי מחזור, שבץ מוחי ועוד.
רבים מאיתנו לא מודעים לכך שבמקרים רבים הגורם לכך הוא לא אחר מאשר מתח נפשי (סטרס). לא בכדי אמרו חז"ל: "נפש בריא בגוף בריא".

במאמר זה,  בכוונתי לספר לכם, קוראים יקרים,  כיצד מתח נפשי הוא מחולל המחלות מספר אחד!
קיימות בגוף שתי מערכות עצבים: מערכת העצבים הסימפאטית והפרא - סימפאטית. מערכת העצבים הסימפאטית הינה מערכת שנועדה במקורה להגן על האדם במצבים של איום קיומי. משמע, אם האדם היה הולך בדרך ונתקל לפתע בחיית טרף, אזי המערכת הסימפאטית הייתה נכנסת לפעולה ועוזרת לאדם להימלט מהסכנה מהר ככל האפשר. זאת  באמצעות  זיהוי הסכנה אשר מגביר את קצב הלב, מעלה את לחץ הדם, מזרים יותר דם לידיים ולרגליים, מרחיב אישונים כדי  להגדיל את טווח הראייה כל זאת במטרה לאפשר לאדם להימלט או להלחם.
לעומת זאת, כאשר הסכנה  חולפת, המערכת הפרא-סימפאטית נכנסת לפעולה ואז קצב הלב יורד, לחץ הדם יורד, הדם זורם לאברים הפנימיים , האישונים מתכווצים והגוף נרגע.
כיום, בתקופתנו, הסיכוי של אדם ללכת בדרך ולהיתקל בחיית טרף הוא אפסי. אולם, ישנם גורמים  אחרים שמפעילים את המערכת הסימפאטית במלוא עוזה וכאשר המערכת פועלת יותר מידי זמן במקום להגן על הגוף  היא מחוללת מחלה.

הגורמים שמפעילים את המערכת הסימפאטית  הם לחץ או מתח נפשי.
לחץ או מתח נפשי יכול להיגרם מסיבות רבות ומגוונות, כגון: כאשר אתה תקוע בפקק או ממהר לפגישה, העבודה מלחיצה, אם אתה מחובר יותר מדי שעות ביממה לחדשות או דואג כל הזמן לילדים ולמשפחה, מתעצבן  מכל שטות, מרבה בשתיית קפאין (קפה ותה) ומעשן סיגריות.
כל אלו מכניסים את המערכת הזאת לפעולה ופוגעים בתפקוד התקין של הגוף. משום כך, אמר הרמב"ן  "הסר כעס מלבך והעבר רעה מבשרך".


אשר על כן, ההמלצות לבריאות טובה ואריכות ימים הן:
ראשית ולפני הכול, להיות מודעים לכך שמתח נפשי מחולל מחלה.
לעסוק בפעילות גופנית, כגון: יוגה, מדיטציה, צ'י קונג, טאי צ'י וכדומה. כמעט כל פעילות ספורטיבית עוזרת לפרוק מתח.
לטייל בטבע, ביערות , בפארקים, ללכת יחפים על דשא.
דיקור סיני

כל אלו מרגיעים  את המערכת הסימפאטית ומאותתים לה להוריד הילוך.

בהצלחה ובברכת רפואה שלמה



                                           אסף כהן
                                 מומחה ברפואה סינית
                                  נייד: 050-6781744
                            מייל: asafsin15@gmail.com